Rubya - Reisverslag uit Bukoba, Tanzania van Maaike Schriemer - WaarBenJij.nu Rubya - Reisverslag uit Bukoba, Tanzania van Maaike Schriemer - WaarBenJij.nu

Rubya

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

14 Maart 2015 | Tanzania, Bukoba

Habari,

Donderdag na 8 uren wachten op Dubai airport, eindelijk om 13.00 uur aangekomen op Entebbe airport. We konden vrij snel door de douane, en het stempeltje voor het visum was ook zo gezet.
Gelukkig vonden we onze chauffeur die ons naar airport Guesthouse bracht, in Entebbe. Prima hotel, vriendelijke mensen, en lekker eten.
Ook al was ik niet zo fit, en ging de helft er weer uit. Maar ach!
We zijn vanuit Entebbe rond een uur of vier in de nacht met een taxi naar Kampala gereden.
De bus was overboekt, we stonden niet op de lijst, maar onze taxi chauffeur was erg behulpzaam. We werden zo de bus in geloodst, twee Oegandese vrouwen werden uit de bus gezet.
Onze bus reis van 7 a 8 uren kon beginnen.
Onze backpack in het bagage ruim, we waren nog wel even angstig of deze er bij aankomst nog zouden liggen.
De bus reis was een hele ervaring, het rijgedrag is bijzonder te noemen.
Het landschap prachtig, van vlaktes naar gebergten. onderweg allemaal kleine dorpjes.
De grens overgang ging ook sneller dan we verwachten.
Begin middag kwamen we aan in Muleba. Onze tassen werden uit de bus gehaald, en meteen opgepakt door de lokale taxi mensen.
Dus hup wij achter deze mensen en onze tas aan. Ondertussen werden deze al in de taxi gelegd, het onderhandelen begon over hoeveel we moesten betalen. We zijn een beetje opgelicht, maar goed het blijft maar een paar euro.
Na ongeveer 3 kilometer onverharde weg, en een aardige snelheid kwamen we aan bij Rubya hospital.
De hoofdzuster die we moesten hebben, was naar Bukoba.
We kregen een rondleiding door 2 nurse studenten.
Ook kregen we ons huisje toe gewezen. Het is echt back to basic.
We kregen pannnen, aardappelen en groenten zodat we konden koken.
een probleempje, er was geen kooktoestel, of stoof. Dus dat werd niks.
Niemand wist hoe dit opgelost moest worden, we mpesten wachten tot de hoofdzuster terug was.
We zijn toen naar 2 Nederlandse arts studenten gegaan. Zij hebben ons het prachtige uitzicht laten zien.
Rubya ligt boven op een berg, jje hebt een ontzettend mooi uitzicht.
We hebben gegeten bij de lokale bar/ restaurant.
Rijst, met een vlees soepje, alhoewel het was meer bot dan vlees.
Dit worden 3 vegetarische maanden.
Vandaag zijn we naar Bukoba gereisd, dat is 80 km vanaf Rubya.
Samen met de 2 student artsen en nog een Nederlandse arts.
Heel handig, met de share taxi. Deze taxi's worden zo vol mogelijk gepropt en dan vertrekt hij. Dit is erg goedkoop.
In Bukoba hebben we boodschappen gedaan. Je kunt er net wat meer krijgen. Luxe producten enzo.
Ook hebben we een Tanzaniaanse simkaart gekocht, zodat we onbeperkt kunnen internetten.
Er is geen internet in Rubya dus dan zo maar. Ik merk nu pas hoe erg je gehecht bent aan het internet, en best wel verwend bent. het duurt even voordat het werkt, dus we wachten af.
Ook hebben we hier in het hotel een lekkere warme douche, iets wat we in ons huisje niet hebben.
Het is wat primitief hier, maar wel ontzettend mooi.
Maandag hebben we afgesproken met de hoofdzuster, dan gaan we kijken hoe we het plannen.

De foto's volgen nog

Dikke tut

• 14 Maart 2015 - 17:51

Opa En Oma:

Dat was even genieten van je reis verslag. Genieten hoor Maaike dit pakt niemand je meer af.
    Een dikke kus van ons.

• 14 Maart 2015 - 18:00

Christa:

Gelukkig zijn jullie goed aangekomen!
    Geniet ervan en groetjes aan mireille

• 15 Maart 2015 - 11:57

Hennie:

lokkich dat jimme goed binne oankommen. En miskien kinst in nij kookboek meitsje fan wat se der ite. Dan kinne wij it hjir ek útprobearje, Moarn hiel soad succes mei jimme stage.

gr Hennie

• 15 Maart 2015 - 13:43

Akkelien:

He maaike. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Ben wel benieuwd hoe je gaat eten koken. Dit wordt hout sprokkelen en vuurtje stoken. Of elke dag uit eten. Ps heb je ook postadres? Succes met de stage.
    Groetjes van mij en de mannen.

• 16 Maart 2015 - 16:05

Maaike:

Een kookboek wordt geloof ik wat eenzijdig.
    Het is voornamelijk rijst met vlees of vis en bakbanaan.
    Wel hebben ze hier lekkere kruiden.
    Gisteren hebben we 1 gaspitje gekregen. Dus we worden heel creatief in het maken van een pans gerechten.
    Ons post adres P.O BOX 133 Bukoba.
    We zouden vandaag beginnen met stage maar vandaag hebben we voornamelijk regel dingen, stageplannen ggemaakt. Kennismaking met verschillende mensen die in het ziekenhuis werken. En we kregen nog een rondleiding.
    Morgen is er weer een dag, hopelijk beginnen we dan echt op de afdeling!
    Kwaheri

• 20 Maart 2015 - 21:39

Geke Van Der Molen:

Wat een suoer belevenis! geniet maar tot aan het "gaatje"
    Dikke kus

• 20 Maart 2015 - 21:40